Ik krijg vrijwel dagelijks de vraag van ondernemers hoe hun website beter kan gevonden worden in Google. Het antwoord daarop is heel divers en vrij technisch. Je zou er een heel boek kunnen aan wijden. Maar tegen dat het geschreven is zou het grotendeels weer achterhaald zijn. Pas je in 2018 onderstaande tips toe dan gaat je website het gegarandeerd beter doen in Google.
Is je website Google-vriendelijk opgebouwd?
Om te beginnen moet je website Google-vriendelijk zijn opgebouwd. Het heeft geen zin om een geoptimaliseerde tekst voor je website te schrijven als jouw website de titels, meta tags of andere belangrijk elementen niet of verkeerd weergeeft. Als je een website hebt welke wel Google-vriendelijk is, dan kan je aan de slag om de inhoud gaan te optimaliseren. Als je website niet Google-vriendelijk is, vraag dan aan je websitebouwer om de nodige technische wijzigingen aan te brengen. Hoort hij het in Keulen donderen, trek dan je conclusies en ga met een andere websitebouwer in zee of bouw je eigen website als je daar de kennis en de tijd voor hebt.
Google-vriendelijke teksten schrijven
Als je website op technisch vlak Google-vriendelijk is, kan je je teksten aanpakken. Je moet immers op een aantal zaken letten opdat Google jouw pagina relevant zou vinden voor een bepaald trefwoord.
Zo moet je letten dat het trefwoord of de trefzin waarmee je in Google wil scoren in voldoende elementen van je pagina voorkomt. Ik noem hieronder de belangrijkste:
Paginatitel: zorg dat het trefwoord één keer in de paginatitel voorkomt, liefst zo kort mogelijk vooraan in de titel. Vaak wordt de paginatitel ook als titel van je tekst gebruikt. Een website welke Google-vriendelijk is opgebouwd zal deze dan als H1 tonen. Dit is vergelijkbaar met een titel van het type Kop1 in een Word-document.
Andere titels op je pagina: als je nog andere titels gebruikt, geef deze dan een opmaak H2 (Kop 2). Zorg dat er slechts één titel van het type H1 is. Voor de andere mag je gerust H2 en H3 gebruiken. Zorg ook hier dat het gewenste trefwoord in de titel is opgenomen.
Normale tekst: de inhoud van je artikel of pagina moet ook voldoende keren het gewenste trefwoord bevatten. Probeer een densiteit aan te houden van 1 tot 3%. Gebruik indien mogelijk ook regelmatig synoniemen van je trefwoord in je tekst. Google verwacht qua lengte minstens 300 tot 600 woorden. Tegenwoordig worden pagina’s met relevante inhoud van meer dan 1500 woorden echter veel beter opgemerkt en geïndexeerd door Google dan kortere teksten.
Vette tekst: zet ook eens een stukje tekst in het vet om het wat beter laten uit te komen. Zorg dat in dat stukje tekst ook het trefwoord is opgenomen, maar pas op dat je niet alleen het trefwoord in het vet zet. Dan zit je densiteit van je trefwoord immers te hoog t.o.v. de totaal in het vet gezette tekst.
Meta Description: dit is een achterliggende tag welke wel door de zoekmachines maar niet door de menselijke bezoeker kan bekeken worden op je pagina. Google neemt vaak deze tag als tekst in de zoekresultaten. En ook de aanwezigheid van het gewenste trefwoord is belangrijk in dit stukje tekst. Google kijkt wel degelijk naar de inhoud van de Meta Description.
Afbeeldingen: ook afbeeldingen kunnen geoptimaliseerd worden en een versterkend effect hebben op de Google-vriendelijkheid van de webpagina. Zo kan je het trefwoord gebruiken als bestandsnaam ipv de meestal nogal cryptische omschrijving van de meeste afbeeldingen. Afbeeldingen beschikken ook over een titel en een alt-tag wanneer je ze toevoegt aan een webpagina. Ook daar ga je trefwoorden in gaan gebruiken. Ga niet spammen maar verwerk de trefwoorden op een natuurlijke manier in de titel en de alt-tag.
Pagina-URL: het webadres van de pagina kan ook een handje helpen om je pagina beter te laten scoren. Als je website toelaat om Google-vriendelijke URL’s te gebruiken, stop daar dan ook het gewenste trefwoord in. Ook hier niet spammen en het trefwoord er slechts één keer op een natuurlijke manier instoppen.
Bovenstaand tips zijn slechts een deel van de elementen waar Google je pagina op beoordeelt maar het zijn wel heel belangrijke. Je mag ook niet kiezen welke elementen je correct gaat gebruiken. Het is wel degelijk een en-en verhaal. Zorg dat al deze elementen in orde zijn en je neemt al een behoorlijke voorsprong op je concurrenten.
Over welke trefwoorden moet ik schrijven?
Het heeft enkel zin om teksten te schrijven om beter in Google te scoren met je website als je over de juiste trefwoorden schrijft. Daarom is enig onderzoek wel noodzakelijk. Je kan het opzoeken van de juiste trefwoorden op 2 manieren aanpakken.
Als je over een betalende Google Adwords account beschikt, kan je bij de Keyword Planner opzoeken op welke trefwoorden mensen het meeste zoek in Google. Typ in de keyword planner je trefwoord in en je krijgt meteen een lijst te zien van mogelijke synoniemen en het aantal keren dat mensen daar gemiddeld per maand op zoeken.
Een andere, heel efficiënte manier is om jouw trefwoord als zoekopdracht in de geven in Google. Google geeft je in de meeste gevallen een autosuggestie. Noteer deze autosuggesties en je hebt al meteen een reeks relevante onderwerpen om een nieuwsbericht te gaan schrijven zonder veel in herhaling te vallen.
Onderaan de zoekresultaten staan ook nog een aantal suggesties bij de gerelateerde zoekopdrachten. Noteer ook deze en schrijf voor elk van deze suggesties een nieuwsbericht.
Op die manier schrijf je pagina over alle trefwoordcombinaties die potentiële klanten letterlijk in Google intypen. Door de letterlijke trefwoordzin in de titel van je nieuwsbericht te gebruiken en er een relevante, waardevolle tekst van meer dan 1500 woorden over te schrijven, maak je een erg hoge kans dat jouw webpagina rond die zoekopdracht bovenaan in Google komt te staan.
Waarom meerdere pagina’s en nieuwsberichten schrijven over één onderwerp?
De meeste websites hebben over een bepaald trefwoord meestal slechts één pagina. Een doorsnee website beschikt meestal over 10 à 20 pagina’s over de diverse producten en diensten die ze aanbieden. Maar over elk van die producten of diensten hebben ze meestal dus maar één pagina. Het is heus niet daarmee dat Google je website zal erkennen als dé referentie over een bepaald trefwoord. Er zijn immers duizenden vergelijkbare websites die één pagina over dat onderwerp te bieden hebben.
Door meerdere pagina’s te schrijven over hetzelfde onderwerp, maar belicht vanuit telkens een ander standpunt, creëer je al snel een pak relevante inhoud op korte tijd. Hierdoor ziet Google dat jouw website gespecialiseerd is in het onderwerp en wordt je website al gauw als een authoriteit beschouwd door Google. Hierdoor maak je heel veel kans dat je website het goed gaat doen bij de natuurlijke zoekresultaten van Google.
Het zorgt ook voor een impact bij de menselijke bezoekers van je website. In plaats van een website welke slechts één pagina te vertellen heeft over het onderwerp waar ze naar op zoek zijn, zien potentiële klanten dat jij een expert bent in jouw vak. Het hebben van meerdere pagina’s over één onderwerp, dat steeds vanuit een ander standpunt zijn licht laat schijnen over een het oplossen van een bepaald probleem, zorgt er voor dat je vertrouwen en autoriteit uitstraalt bij de websitebezoeker. Ze merken dat je weet waarover je spreekt. Je teksten zijn geen losse verkooppraatjes maar je belicht het probleem vanuit verschillende hoeken, je geeft een antwoord op de vragen en angsten die mensen hebben en je laat hen duidelijk zien wat jouw oplossing voor hen kan betekenen. Je maakt van mensen die op zoek zijn naar informatie goed geïnformeerde potentiële klanten die bereid zijn om bij jou te kopen omdat ze jou vertrouwen. Mensen komen op een bepaald moment zelf naar je toe om bij jou te kopen.
Zorg er in je teksten ook over dat je interne links plaatst naar andere pagina’s welke over dit onderwerp gaan. Ook daarmee kom je bij Google op een goed blaadje te staan.
Hoeveel nieuwsberichten moet ik schrijven?
Als je echt op relatief korte tijd resultaat wil boeken dan raad ik aan om één tot twee keer per week een dergelijk nieuwsbericht toe te voegen aan je website.
Als je dat een jaar volhoudt voeg je maar liefst 45 tot 90 pagina’s relevante inhoud toe aan je website over jouw diensten en producten. De impact hiervan op je bezoekersaantallen is fenomenaal.
Hou vol! Meestal beginnen we met volle moed aan het schrijven van een paar pagina’s en geven we het na een paar weken op.
Hebben deze webpagina’s nog meer nut?
Door het toevoegen van deze pagina’s beschik je meteen ook over een onschatbare bron van relevante inhoud die je als landingspagina kan gebruiken voor e-mailcampagnes en Facebookadvertenties. Als je een Call To Action toevoegt kan je een aantal van je beste berichten als leadmagnet gebruiken voor je digitale marketing.