Je kan moeilijk ontkennen dat we heel snel naar evolueren naar een digitale wereld. Mensen consumeren dagelijks steeds meer digitale inhoud. Op mobiele telefoons, laptops, desktop computers op het werk. Ondernemingen welke met hun marketingstrategie nog niet hebben ingespeeld op deze tendens hebben er alle belang bij om zich snel aan te passen.
Maar waarom is digitale marketing dan zo belangrijk? Digitale marketing is een pijlsnel in belang toenemende, krachtig middel om nieuwe klanten te bereiken. Digitale marketing is gewoonweg de toekomst en het ziet er naar uit dat meer traditionele vormen van publiciteit vrij snel zullen verdwijnen. Zelfs publiciteit op TV ondervindt momenteel al zware concurrentie door de komst van digitale alternatieven.
Oudere generaties zullen zonder twijfel nog een tijdje vasthouden aan fysieke dagbladen en weekbladen, communicatiemiddelen en traditionele TV en radiouitzendingen. Er is echter een nieuwe generatie welke opgegroeid is met het internet en mobiele telefoons. Voor hen is digitale communicatie en consumptie de gewoonste zaak ter wereld.
Het is een feit dat digitale communicatie en marketing sneller, meer verscheiden, veel praktischer en beter gestroomlijnd is. Het is dan ook geen verrassing dat digitale marketing heel snel in belang is toegenomen zodra de technologie dit mogelijk maakte. Het goede nieuws is dat de digitale wereld evenveel voordelen biedt voor de ondernemingen als voor de potentiële klanten. Maar vooraleer we naar de voordelen van digitale marketing gaan kijk, overlopen we eerst even welke vormen van digitale marketing er vandaag beschikbaar zijn:
- Websites and SEO
- Blogs
- Internet banner advertenties
- Online video’s
- Pay-per-click (PPC) advertenties (Google Adwords en Facebook advertenties)
- Email marketing
- Sociale media marketing (Facebook, Twitter, LinkedIn, …)
- Mobiele marketing (SMS, MMS, etc.)
Dit is zeker geen complete lijst en nieuwe vormen van digitale marketing zoals augmented reality zijn in aantocht.
Waarom heb je digitale marketing nodig?
Ten eerste is digitale marketing veel betaalbaarder dan traditionele marketingmethoden. Een email campagne of een campagne op sociale media bijvoorbeeld, kunnen een reclameboodschap tot bij de consument brengen voor een fractie van de prijs van een advertentie in weekbladen of het ontwerpen, drukken en verspreiden van een reclamefolder. Bovendien kan je een veel ruimer publiek bereiken.
Maar één van de grootste voordelen is het gemak waarmee resultaten kunnen gemeten en bijgehouden worden. In plaats van een duur of tijdrovend marktonderzoek, kan je snel gegevens verzamelen en het succes van je marketing campagne bijna in real-time gaan meten. Dit laat je toe om te optimaliseren en de volgende campagne efficiënter op te zetten.
De grootste drijfveer om meer en meer digitale elementen aan je marketing toe te voegen is dat digitale vormen van marketing het snel aan het overnemen zijn van traditionele informatiekanalen. Meer en meer mensen maken hun keuze online wanneer ze op zoek gaan naar bepaalde diensten of producten.
Het digitale tijdperk is hier. Daar kan je niet onderuit, zelfs al zou je het willen. De ondernemers welke zich niet op tijd aanpassen aan het nieuwe marketingklimaat lopen een groot risico om vroeg of laat de gevolgen hiervan te ondervinden en ten onder te gaan.