Hoog staan in Google zonder dat je een nieuwe website moet laten bouwen? Heb je een website in WordPress of in Drupal, dan kan zoekmachine optimalisatie meestal op je bestaande website.
We komen vaak in contact met ondernemers die een nieuwe website hebben laten bouwen om vervolgens te merken dat hun website niet gevonden wordt in Google. Wanneer ik dan gevraagd wordt om ‘even een kijkje te nemen’, dan kom ik in de meeste gevallen vrij snel tot een aantal conclusies.
De website is technisch gezien niet Google-vriendelijk
Meestal is de website wel mooi gemaakt, maar werd er helemaal geen rekening gehouden met de technische vereisten welke nodig zijn om de inhoud van de website op een Google-vriendelijke manier te vertonen. Dat is meestal de lastigste uitdaging. Je websitebouwer moet immers bereid zijn om de nodige technische aanpassingen aan te brengen of om admin-toegang te verschaffen tot de website zodat de nodig modules of plugins kunnen geïnstalleerd worden en de nodige aanpassingen aan de layout kunnen doorgevoerd worden.
Is je websitebouwer bereid om mee te werken of om de nodige toegang te verschaffen, dan kan er voor gezorgd worden dat de website alvast op technisch vlak klaar is om de inhoud volgens de richtlijnen van Google te vertonen.
Dit gaat het gemakkelijkst met een website die in WordPress of in Drupal werd gebouwd. De meeste websites worden in WordPress gemaakt zodat je in de meeste gevallen dus helemaal geen nieuwe website moet laten maken om hoog in Google te kunnen staan en je dus kan over gaan tot het optimaliseren voor Google.
De knoop doorhakken of geld blijven verliezen?
Door je bestaande website op technisch vlak kordaat aan te pakken, ben je niet opnieuw geld kwijt aan een nieuwe website. Je kan het budget dat op die manier bespaard wordt. immers beter spenderen aan een degelijke SEO-strategie om je website zo snel mogelijk hoog in Google te krijgen.
Is je website in een minder gekend systeem gebouwd of wil je websitebouwer niet meewerken, dan is het maken van een nieuwe website vaak de kortste pijn. Hoeveel langer wil je immers eigenlijk nog geld verliezen omdat je blijft vasthouden aan je nieuwe website terwijl deze niets oplevert? Elke dag dat je dan niets doet, verlies je letterlijk geld. Pas als je de knoop doorhakt, hoe moeilijk dat ook is, kan je een nieuwe website laten bouwen die wel voldoet aan de kwaliteitseisen van SEO en die ook meteen technisch klaar is om andere digitale marketingtechnieken aan te kunnen. Denk maar aan specifieke landingspagina’s voor advertenties of gespecialiseerde pagina’s voor je verkoopfunnel.
De website is Google-vriendelijk maar de inhoud is dat niet.
Als je wat meer geluk hebt dan is het technische luik van je website wel Google-vriendelijk. Wat ik dan vaak zie, is dat er totaal geen aandacht werd besteedt aan de inhoud van de website.
Een goede Google-vriendelijke inhoud begint met een grondig trefwoordenonderzoek. Hoe kan je anders gaan bewust schrijven over de juiste zoektermen, die jouw potentiële klanten gebruiken in Google? En vaak loopt het daar aan mis. De paginatitels gebruiken geen of de verkeerde trefwoorden, of er zijn gewoonweg te weinig relevante pagina’s met geschikte inhoud om de aandacht van Google te trekken.
Het toevoegen van voldoende relevante inhoud is dan ook noodzakelijk. Dit is niet alleen voor Google van groot belang. Door je potentiële klant goed te informeren heeft hij ook het gevoel dat jij hem helpt en geef je hem voldoende informatie om te kunnen beslissen of jouw product of dienst datgene is waar hij op dat moment behoefte aan heeft om zijn probleem op te lossen.
Vul dat aan met de juiste call-to-action en de kans is groot dat je er een nieuwe klant bij hebt. Natuurlijk mag een webpagina er ook goed uitzien en gebruik maken van foto’s. In veel sectoren zijn mooie foto’s zelfs een must maar vergeet ook niet om voldoende tekst te voorzien. Slechts een deel van de mensen is zuiver gericht op het bekijken van foto’s. Behoorlijk wat mensen willen immers ook de meer technische en praktische aspecten van je product of dienstverlening grondig bekijken.
Kan ik dan niet beter adverteren op Facebook of bij Google Ads?
Vaak denken ondernemers dat adverteren bij Google Adwords of op Facebook de oplossing is. Een advertentie is echter nooit de oplossing om een slecht werkende website te compenseren. Adverteren doe je met een bepaald doel voor ogen. De redenen waarom je op Google of op Facebook adverteert zijn bovendien volledig anders. Om te beginnen spreek je al een totaal ander doelpubliek aan.
Adverteren Google of Facebook kost behoorlijk wat geld. Het is dus van belang om enkel te adverteren wanneer je zeker weet dat je je investering terugverdient. En dat kan pas wanneer je advertentie goed doordacht is, met een welbepaalde bedoeling én wanneer je website bezoekers opvangt en kan converteren naar betalende klanten. Wanneer je dus adverteert en je website is niet in staat om de bezoekers te converteren, heb je alleen maar meer geld verloren.
Zorg er dus in eerste instantie voor dat je website in orde is. Voor de lange termijn zorg je er voor dat deze Google-vriendelijk is en voorzien wordt van Google-vriendelijke inhoud. Voor de korte termijn zorg je dat je website bezoekers kan omzetten naar betalende klanten. Afhankelijk van jouw onderneming kan dat simpelweg zijn dat de bezoeker een offerte aanvraagt, naar je winkel komt of online een bestelling plaatst.
Conclusie
Is je website niet te vinden in Google? Wanneer de website in WordPress of Drupal is gebouwd, kan je deze aan ons toevertrouwen. We maken de website technisch Google-vriendelijk en voegen Google-vriendelijke, relevante inhoud toe.
Je hoeft in de meeste gevallen niet opnieuw te investeren in een nieuwe website. Praat met ons en we kijken hoe we je zo snel mogelijk kunnen helpen.